اولین دانشگاه ایران، جندی شاپور (قسمت چهارم)

5K
اجاره آپارتمان مبله در تهران
جندي شاپور؛ اولين دانشگاه ایران- اجاره آپارتمان مبله در تهران
در سه قسمت گذشته به بیانات مطالبی پرداختیم که می تواند برای علاقه مندان به اجاره آپارتمان مبله در تهران مناسب باشد. قیمت ها و تصاویر هایی که برای اجاره آپارتمان مبله در تهران موجود هستند را در ایران ماوا مشاهده کنید.
ریاست دانشگاه جندی شاپور بر عهده اعضای خاندان جورجیس بن بختیشوع بوده که یکی از اعضای همین خانواده در زمان خلافت عباسیان به عنوان طبیب دربار فعالیت داشته است.
یکی از مسائلی که باعث شد ملیتهای مختلف یونانی، چینی و هندی در دانشگاه جندی شاپور گرد هم جمع شوند، انجام مبادلات بود. ایرانیان دانش دنیای باستان را با تعهدی دیرینه به مردمی که اسلام آورده بودند منتقل می کردند و نقش پررنگی در ترجمه آثار پهلوی به زبان عربی داشتند.
آنها همواره تبحر و شناخت زیادی نسبت به علم ریاضیات و نجوم داشته و تعداد زیادی از نظریه ها و متن هایی که در این موضوع از فارسی به زبان عربی برگردانده شده حاصل کوشش ایرانیان بوده است. از نمونه بارز این آثار می توان به زیج شهریار اشاره کرد که گردآوری و تدوین آن در زمان یزدگرد سوم انجام شده بود.
جرجیس بن بختیشوع که پیش تر نام وی را آوردیم و افرادی دیگر مثل نوبخت اهوازی، علی بن زیاد تمیمی و از همه مشهور تر علی بن زیاد تمیمی از مترجمان بزرگی بودند که اصالتشان ایرانی بوده است.
تاسیس بیمارستان در جندی شاپور، یکی دیگر از اقدامات مهم بود. بعد از این که شوشتر به تصرف اعراب مسلمان درآمد، می توان گفت این دانشگاه تا حدود قرن سوم هجری پابرجا بود. اوایل قرون اسلامی بود که این مرکز به عنوان مامن و پناهگاهی برای علوم دینی، معارف و علوم عقلی به حساب می آمد و مرکزی بود برای تدریس معارف یونانی و علوم هندی.
طبیبان متعهدی که جندی شاپور را به مقصد بغداد ترک کرده بودند، علاوه بر این که به طبابت مشغول بودند کتبی که در علم پزشکی دارای اهمیت بودند را از یونانی و یا سریانی به زبان عربی ترجمه می کردند.
حفظ علومی مثل زیست شناسی و یا پزشکی را می توان وابسته به مدرسه جندی شاپور دانست.
در دوران خلافت عباسیان جمع زیادی از اطباء و دانشمندان در بغداد حضور یافته و در بیمارستان آن شهر گرد هم آمده بودند و می توان این مساله را دلیلی برای از بین رفتن تدریجی مدرسه جندی شاپور دانست.
در ادامه مدرسه جندی شاپور، به طور کلی به بغداد منتقل شده و این گونه بود که طب  اسلامی از آن دوره آغاز شد.
خلافت عباسیان، دورانی بود که پزشکان ایرانی، شاخص ترین طبیبان طب اسلامی بودند. در حقیقت می توان گفت که بشر امروز مدیون ایرانیان است. این ایران بود که اندیشه ها و علوم مختلفی را به دنیا معرفی کرد و مانع نابودی فرهنگ باستان شد. هنر و ادب ایرانیان قدمتی دیرینه دارد و هیچ گاه نمی توان نقش پر رنگ آنان را در نجوم و ریاضیات و فلسفه و حقوق و … نادیده گرفت.
نکته هایی کوتاه در مورد دانشگاه جندی شاپور
1-این دانشگاه پلی بود برای انتقال علوم مختلف مثل پزشکی، شیمی، زیست شناسی و … از دوران باستان به دوران اسلامی و به جرأت می توان آن را مهمترین مرکز پزشکی جهان باستان نامید.
2-محل قرار گرفتن جندی شاپور در شرق شوش، و جنوب شرقی دزفول است.همانطور که گفتیم این دانشگاه به دست شاپور اول بنا شد.
3- سال 1334 در جندی شاپور دانشکده ای تاسیس شد که محوریت آن تدریس علوم پزشکی بوده و دانشکده کشاورزی نیز در دل آن بنا شده است. در ادامه، جمعی از مدرسان آلمانی نیز برای تدریس به این مرکز آمدند.
پایان
اولین دانشگاه ایران، جندی شاپور (قسمت اول)،اولین دانشگاه ایران، جندی شاپور (قسمت دوم) ،اولین دانشگاه ایران، جندی شاپور (قسمت سوم)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط
فهرست