اولین دانشگاه ایران، جندی شاپور (قسمت اول)

7K
اجاره آپارتمان مبله در تهران

جندي شاپور؛ اولين دانشگاه ایران

در این مقاله به معرفی جندی شاپور به عنوان اولین دانشگاه ایران ، به کسانی به دنبال اجاره آپارتمان مبله ماهانه در تهران هستند می پردازیم. برای اطلاع از نحوه اجاره آپارتمان مبله اینجا کلیک کنید.
تاریخ برای عبرت گرفتن است و هر ملت باید برای عبرت گرفتن از گذشته و برنامه ریزی برای آینده شناخت لازم و کافی را از تاریخ خود به دست بیاورد. شناخت ضعف ها و نقاط قوت گذشتگان موجب می شود که ما با چشمانی بازتر به آینده نگاه کنیم و اشتباهات گذشته و گذشتگان را تکرار نکنیم.
سرزمین ما ایران که دارای تمدنی کهن و کم نظیر است سهم بسیار زیادی در تحولات انسانی و رشد انسانیت داشته است. این سرزمین دانشمندان بی نظیری مثل ابن سینا، زکریای رازی، خواجه نصیرالدین طوسی و بسیاری دیگر را به خود دیده و از حضور شعرا و ادیبانی مثل سعدی، نظامی، فردوسی، حافظ، و … که هر کدام دنیایی از معرفت و شناخت بوده اند بهره جسته است.
بدون شک از نقش بی بدیل ایران و ایرانیان در عرصه علوم و فنون نمی توان به سادگی گذشت. ایران نه تنها مهد جنگاوران دلیر و بی بدیل است، بلکه اندیشمندان و خردورزان بزرگی را در دامان خود پرورانده است.
سرزمینی که مردمانش همواره یکتاپرستی را پیشه خود ساخته و اخلاق انسانی و آموزه های ارزشمندی را به جهانیان ارائه کرده اند . راستگویی و صداقت رسم دیرینه ایرانیان و درستکاری ملاک عملشان بوده است.
گذشتگان و اجداد ما از هزاران سال پیش قدم در وادی علم و عمل گذاشته و کسب دانش برای آنها از مهمترین الویت های زندگیشان بوده است و این گونه بود که کشور ما ایران به مکانی برای پیشبرد اهداف علمی و آموزشی در دنیا تبدیل شد.
شکل گیری حکومتهای بزرگ باعث شد به مباحث اساسی مثل فرهنگ و دانش توجه بیشتری شود. آزاداندیشی ایرانیان باعث شد که تفکرات متمایز و دارای تناقض نیز در این موضوع جای گرفته و در تمام سال های طولانی ایران به عنوان نگهدارنده و محافظت کننده از تمدن و اندیشه و فرهنگهای مختلف مطرح شد و بنیان گزار فرهنگ ارزشمندی بود که سیطره آن ملت ها و قومیتهای دیگر را نیز در بر گرفت و تاثیرات فراوانی بر روی آنها گذاشت.
تبادل فرهنگی و علمی همواه در ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. با شکل گیری حکومت مادها که نژاد و نَسبشان آریایی بود تا به امروز حکومتهای زیادی بر مسند قدرت تکیه زده اند و جای خود را به حکومتهای بعدی داده اند، اما فرهنگی که تاثیر گزاری خود را بر سایر فرهنگها به صورت واضح گذاشته است، فرهنگ اصیل ایرانی بوده است. در برهه هایی از زمان نیز فرهنگ ایرانی تاثیر پذیر بوده اما بنیان و ریشه محکم آن باعث شد که هیچ گاه سرنوشت آن به نابودی نکشد.
به عنوان مثال در فرهنگ ساسانی که می توان آن را تلفیقی از فرهنگهای اشکانی، سلوکیان، هخامنشیان و مادها دانست مقداری از آداب و فرهنگهای یونانی، چینی، رومی و … گنجانده شده بود.
فرهنگ این دوران بعد از اینکه جمعی از اعراب وارد خاک ایران شدند نیز کماکان ادامه داشته است.

اجاره آپارتمان مبله در تهران بهترین گزینه برای اسکان موقت

از دستاوردهای دوره ساسانیان سرزمین هایی بود که با تلاش جنگاوران و فرماندهان یکی پس از دیگری فتح می شد اما با این وجود نمی توان از رشد قابل ملاحظه علمی در آن دوران به سادگی گذشت. فرهنگ ایرانی و تمدن اصیل آن در آن زمان در اوج قله های رفیع توانمندی در بین سایر ملل آسیا بود.
از آنجا که آشنایی با کشورها ، ملل و اقوام مختلف باعث می شود که نظریه ها و بررسی های واضح تری در مورد فرهنگ و پیشینه هر کشوری صورت بگیرد، به همین منظور تلاش پادشاهان و حاکمان ساسانی به خصوص از شاپور و اردشیر بابکان به بعد بر این موضوع بود که لوازم آشنایی و شناخت مردم ایران با علم های گوناگون فراهم شود. در همان زمان ها بود که کتاب های پهلوی و یونانی زینت بخش کتابخانه ها و حتی آتشکده ها شده بود.
از آنجا که قدمت ساسانیان به بیش از چهارصد سال می رسد و این سطرها به هیچ عنوان نمی تواند حق مطلب را در مورد این سلسله پرفراز و نشیب ادا کند اما به هر حال تلاش ما بر این است که در مورد گوشه هایی از خدمات آنها سخن به میان آوریم که یکی از آنها افتتاح و بهره برداری از یک مرکز علمی، پژوهشی در دنیاست و تا به امروز آثار علمی آن پابرجاست.

ادامه دارد…

برای اجاره آپارتمان مبله در تهران می توانید به ایران ماوا مراجعه کنید.
ارگ بم قسمت اول، ارگ بم قسمت دوم، اماکن زیارتی ایران قسمت اول

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط
فهرست