آشنایی با محله دارآباد تهران

4K
اجاره سوئیت مبله در تهران

با گذر زمان و افزایش جمعیت شهرها وسعت آنها نیز بیشتر می شود. این وسیع شدن با اضافه شدن روستاهای اطراف به شهرها همراه است. بسیاری از روستاهای اطراف تهران اکنون به شهر متصل شده و جزوی از آن به حساب می آیند.از این جمله می توان محله دارآباد تهران را مثال زد.

موقعیت مکانی محله دارآباد

دارآباد یکی از روستاهای شمالی تهران بوده است که از شمال به کوه های توچال، از غرب به بازوی توچال، از شرق به باقلی زار و از جنوب نیز به زمین های اقدسیه مربوط می شده و می شود.

 از جاذبه های این منطقه می توان به پارک ساحلی دارآباد اشاره کرد که یکی از زیباترین پارک های تهران است.

مهاجرت مردم از محله دارآباد قدیم

مکانی که دارآبادی های قدیم در آن می زیستند با مکان زندگی آنها در زمان فعلی یکی نبوده است. مکان زندگی گذشته ی آنها را دارآباد کهنه می نامند. پس از کم شدن منابع آبی دارآباد قدیم و کم شدن بارش باران، ساکنان آنجا به مکان فعلی مهاجرت نمودند.

کاخ مظفرالدین شاه در درآباد

 گفته شده که مظفر الدین شاه بیماری آسم داشته است و به همین واسطه به سفارش دکترهای فرانسوی دستور داد که کاخی در دارآباد بخاطر آب و هوای خوب آنجا برایش فراهم کنند.

 پس از ساخته شدن کاخ و سکونت یافتن شاه در آنجا این منطقه به شاه آباد تغییر نام داد. پس از مدتی نام شاه آباد از آن برداشته شد و باری دیگر نام دارآباد جایگزین آن شد. علاوه بر کاخ نامبرده شده ساختمان های مهم دیگری در این منطقه ساخته شد که از آن جمله می توان به بیمارستانی که در زمان رضا خان پهلوی ساخته شد اشاره کرد.

این بیمارستان در سال 1312 شمسی ساخته شد و مسلولین نام گرفت. عمارت قاجاری دیگری نیز در این نزدیکی ساخته شد که فخرالدوله نام گرفت.

مهاجرات غیر بومیان به محله دارآباد

پس از سرشماری که در سال 1335 شمسی در این منطقه انجام گرفت مشخص شد که دهکده دارآباد 2041 نفر حمعیت داشته است. پس ازآن تا سال 1371 هیچ سرشماری صورت نگرفت. در سرشماری سال 1371 جمعیت این دهکده در حدود 3000 نفر بوده است که این افزایش جمعیت بیشتر بخاطر مهاجرت غیربومیان به این منطقه بوده است.

رودخانه های دارآباد تهران

 ازنظر آب و منابع آبی، دارآباد دو رودخانه دارد که نام یکی از آنها دارآباد و نام کهنه دارآباد است.

این دو رودخانه در نقطه ای به نام سیر دورود پایین به همدیگر می پیوندند و رودخانه ی دارآباد را تشکیل می دهند. علاوه بر این دو رودخانه، دو قنات نیز در این منطقه است که یکی از آنها را به اقدسیه اختصاص داده اند و دیگری که نام آن سید آبگوشتی است  به تهران روانده می شود.

تپه ها و کوه های دارآباد

بخشی از رشته کوه های توچال در دو طرف دهکده ی دارآباد قرار گرفته اند. از جمله مراتع این دهکده نیز می توان به شهربانوکشک، کمردگور، تخت شاه، الش‌گا، چپ‌دره، کل‌نو، توپز بلند، چال مگس، بند چلچلا، فراخ‌ سینه، سیردورو، درازلش، میردلو، پهنه خرگوش‌نو؛ و در بخش جنوبی: پیازچال، دره وزوا، عرق‌چینک، خوش‌چال بالا، خوش‌چال پایین اشاره کرد.

از لحاظ تاریخی نیز دارآباد دارای اهمیت می باشد زیرا تپه ی دارآباد مورد کاوش قرار گرفته است و همچنین موزه ی تاریخ طبیعی این دهکده نیز دارای اهمیت زیادی می باشد.

میدان دارآباد تهران نیز در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

با اجاره آپارتمان مبله ارزان از طریق ایران ماوا آسایش و آرامش را تجربه کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست