آشنایی با محله های تهران – میدان حسن آباد

6K
اجاره آپارتمان مبله در تهران
برای اجاره آپارتمان مبله در تهران با ما تماس بگیرید.
یکی از میادین قدیمی تهران که ساخت آن مربوط به دوره ی قاجار می شود میدان حسن آباد است.
 زمانی که این میدان ساخته شد به نام های دیگری از جمله ملک المتکلمین، هشت گنبد و… شناخته می شد.
 پس از انقلاب اسلامی تصمیم بر تغییر نام آن به 31 شهریور گرفته شد و این اتفاق رخ داد اما پس از اندک مدتی دوباره نام اصلی اش به میدان بازگشت.
ساخت میدان حسن آباد به این گونه است که در چهار طرف میدان ساختمان هایی به شکل یکسان و قرینه به چشم می خورند و نمای بسیار زیبایی به این منطقه بخشیده اند. ساختمان های اطراف این میدان هر کدامشان به شکل نیم دایره و دارای منحنی می باشند. اطراف میدان حسن آباد میتوان مغازه ها و فروشگاه های زیادی که هر کدام جنبه ی متفاوتی دارند مشاهده کرد.
در سویه جنوبی میدان می توان مغازه های سیسمونی فروشی زیادی را مشاهده کرد. شمال این میدان نیز می توان فروشگاه های مبل و لوازم اداری را دید که اگردر همین مسیر به جلو برویم با مغازه های فروش و تعمیر موبایل مواجه شویم.
 در واقع این منطقه مرکز موبایل فروشی تهران است. پیرامون میدان نیز مغازه های ابزار فروشی و قفل فروشی را می توان دید.
ایران ماوا مرکزی مطمئن برای اجاره  آپارتمان مبله در تهران
اگر بخواهیم درباره ی سرگذشت این محله حرفی بزنیم باید بگوییم که حسن آباد ملکی به صورت باغ بوده است که متعلق به فردی به نام یوسف آشتیانی بوده است که وی این ملک را به نام فرزندی از فرزندانش حسن آباد نامگذاری کرد.
 پس از مرگ وی این ملک توسط فرزندانش به صورت بخش بخش فروخته شد تا جایی که از آن باغ بزرگ تنها به اندازه ی دو چهار راه باقی ماند.
 پس از اینکه دوران قاجاری ها به سر آمد و پهلوی به روی کار آمد رضاه شاه که یکی از اهدافش مدرن کردن تهران بود فردی را به نام بوذرجمهری به شهرداری تهران گذاشت.
 در دوران بوذر جمهری این چهارراه به یک میدان با چهار ساختمان و گنبدهای روی آنها تبدیل شد.
 لازم به ذکر است که مساحت در نظر گرفته شده برای این میدان 6500 متر می باشد.
همچنین این میدان دارای یک ایستگاه مترو است که دقیقا در کنار میدان تاسیس شده است. هممه روزه افراد بسیاری با اهداف مختلف از جمله دیدن میدان حسن آباد و یا خرید از مغازه های اطراف آن یا خیابان های مجاور به این میدان می آیند.
خیابان های اطراف میدان حسن آباد همگی سنگ فرش شده اند و ازین رو نمای بسیار زیبایی به این منطقه داده اند.
چندین سال بعد یکی از ساختمان های اطراف میدان تخریب شد و به جای آن ساختمان شیشه ای بانک ملی گمارده شد.
 این امر باعث از بین رفتن زیبایی و قرینگی میدان حسن آباد شد.
اگر به دنبال اجاره آپارتمان مبله در تهران هستید با ما تماس بگیرید.
 برای اصلاح این موضوع چند سال بعد شهرداری تهران یک سازه ی نمادین بر روی ساختمان بانک ملی به شکل همان ساختمان قدیمی ساخت تا یکپارچگی میدان به آن بازگردانده شود. با این امر باز هم قرینگی به میدان حسن آباد بازگشت اما ساختمان بانک ملی هنوز هم از پشت این سازه نمایان است و شاید ظاهر آن برخی را آزرده خاطر کند.
 این پوسته که بر روی ساختمان بانک ملی در سال 1380 ساخته شد دارای جنس شماتیکی است.
مهندس سازه های اطرافمیدان فردی ارمنی به نام لئون تادوسیان بوده است و فردی به نام قلیچ باقلیان مسئول ساختن آنها بوده است.علاوه بر آنها فردی ایرانی به نام اکبر نکووقت مسئول طراحی و ساخت گنبد های روی سازه ها بوده.
یک موضوع مشکوک هم در مورد میدان حسن آباد وجود دارد و آن این است که در میدان تندیسی از فردی به نام ملک المتکلمین وجود داشته که از شهدای مشروطه خواه بوده است، این مجسمه بعد ها به انبار پارک شهر به دلایل نامشخصی انتقال داده شد اما بعد ها متوجه شدند که این مجسمه سر جای خود نیست و احتمال می رود که دزدی شده باشد.
لازم به ذکر است که چهار ساختمان اطراف این میدان در اوضاع بدی به سر می بردند که اخیرا بازسازی شده اند و این بازسازی باعث نمایان شدن شکل قدیم میدان شده است. اما به دلیل موضوعی که در بالاتر نیز گقته شد یعنی همان ایجاد بانک ملی، این میدان دیگر حالت قرینگی قدیم را به خود ندارد ولی با این حال هنوز هم با شکوه است.
اگر می خواهید به حسن آباد بروید یکی از بهترین و راحت ترین راه ها استفاده از مترو است. ایستگاه مترو دقیقا در کنار مترو حسن آباد است.
اجاره آپارتمان مبله در تهران با ایران ماوا

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست