ارگ بم را بیشتر بشناسید(قسمت دوم)

6K
اجاره سوئیت در تهران

ارگ بم را بیشتر بشناسید

اگر قصد اجاره سوئیت در تهران را دارید برای اطلاع از مشخصات واحدها و قیمت ها  اینجا کلیک کنید.
در قسمت گذشته توضیحاتی پیرامون ارگ بم برا مسافرانی قصد سفر به این منطق را دارند ارائه شد. اینک ادامه توضیحات ارائه می گردد.
غیر از زلزله ای که در سال 1383 شهر بم را لزراند عوامل دیگری  همواره باعث ویرانی های کوچک و یا نسبتا بزرگ سازه ارگ بم شده اند. هجمه ها و حملات متعدد، جنگ های قبیله ای و شهری، محاصره هایی که گاه زمان آن بسیار طولانی می شد باعث شده که نشانه های مشخصی از ویرانی ارگ بم در دوره های مختلف تاریخ در دست باشد. اما نکته مهم این است که با همت افرادی که این ارگ را جزئی از هویت معماری ایرانی دانسته اند همواره در دوره های مختلف، ارگ بم مرمت شده و گستره ی آن وسیع تر شده است.
از آخرین باری که ساکنان ارگ بم نسبت به ترک آن اقدام کردند حدود یکصدو پنجاه سال می گذرد. این افراد با استقرار در داخل قلعه شارستان که در دل باغ ها و نخلستانهای بی شمار قرار گرفته زندگی تازه ای را آغاز کردند.
بارو یا قلعه ی شارستان در بخش شمالی ، نزدیک ارگ بم واقع شده است. در بخش جنوبی ارگ هم چهار قلعه بالای کوه سنگی را محاصره کرده اند. طبق نظر باستان شناسان راستای هر قلعه علامت و نشانه ای است برای گسترش و توسعه حاکم نشین غرب در برهه ای از تاریخ آن دیار. به طور کلی بنای ارگ بم را می توان به دو قسمت مردم نشین و حاکم نشین تقسیم بندی کرد. در قسمت شمالی این بنا گنبدی بسیار بزرگ قرار دارد که به گنبد یخدان مشهور است که در نزدیکی این گنبد دیواره رفیع یخ چاوون قرار گرفته است.
ایران ماوا مشاور شما برای اجاره سوئیت در تهران
همانطور که قبلا گفتیم استقرار محل زندگی به دوبخش حاکم نشین و مردم نشین  تقسیم بندی می شد. محل زندگی بخش حاکم فراز و بالای قله ی صخره بود. این قله در شمال ارگ قرار گرفته و شامل برج اصلی ، چهارفصل ، سربازخانه ، چاه آب و… می شود. خانه رئیس سربازخانه هم که ساختمانی است معروف به آسیاب بادی در آنجا واقع شده است. غیر از سازه آسیاب بادی سایر حوزه های حاکم نشین بر قلعه هایی سنگی استوار هستند که ارتفاع هرکدام از آنها به هفت متر می رسد و با کاهگل سطح آنها پوشانده شده است و می توان لایه های به جا مانده در اطراف باروی سنگی را قدیمی ترین قسمت مربوط به طبقه حاکم نشین دانست. یکی از دروازه هایی که در قسمت شرقی حاکم نشین واقع شده ، دروازه ای مسدود به نام کدکرم (به معنای خانه کرم) می باشد که برخی آن را به عنوان سندی می دانند که از داستان هفتواد به جا مانده است .
فضایی که به مردم عادی اختصاص داشت و می توان آن را فضای مردم نشین نامید با حصاری مرتفع در حوزه شرقی و غربی از بخش حاکم نشین تفکیک شده بود. دسترسی این دو بخش به هم از طریق دروازه ای انجام می شد که از ناحیه ی شمالی سازه میرآخور به محوطه سربازخانه حاکم نشین راه می یافت. البته برخی سکونت در بخش مردم نشین  را به زمانی نسبت داده اند که زمان گسترش ارگ بوده اما به هر حال این دو بخش در وسط بارویی محکم که شامل سی و هشت برج بزرگ و یا نسبتا کوچک قرار گرفته که یکپارچگی در آن موج می زند و می توان آن را به عنوان تنها دروازه ای مطرح کرد که در لابلای باروی قسمت جنوبی مردم نشین قرار گرفته است.  فضای مردم نشین از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. بنای زورخانه که به مقبره شهرت دارد، بناهایی مثل میرآخور، حمام، مدرسه یا همان خانقاه، سردروازه ، مسجد پیامبر و مسجد جامع از جمله سازه های واقع در حوزه مردم نشین است.
ساختمان میرآخور یکی از مکان هایی است که در سال های گذشته کار بازسازی و احیاء آن انجام شده است. قرار گرفتن این ساختمان به عنوان دفتر کار بازسازی ارگ شروعی بود بر انجام پروژه های بزرگ سازمان میراث فرهنگی در دیار بم. در ادامه این فعالیت ها بخش های مختلفی از ارگ  مثل راسته بازار ، چهارسوق مجموعه میرزا نعیم ، خانه رییس قشون، ساختمان گنبد یخدان و مسجدی که به نام حضرت رسول(ص) نامگذاری شده و در محوطه بیرون ارگ قرار گرفته در طی سالیان اخیر بازسازی و مرمت شدند.
برای اجاره سوئیت در تهران در کنار شما هستیم
در بررسی هایی که در سالیان گذشته صورت گرفته تاسیسات و تجهیزاتی که با استفاده از آنها آب رسانی به صورت مخفی در ارگ انجام می شده، پدیدار گشته است. این آب رسانی به شکلی بوده که آب دو شاخه قنات واقع در ساختمانی به نام پخشگاه چند قسمت شده و بخشی از آن به واسطه تنبوشه به سازه ای به نام شترگلو می رسیده که در خندق غربی واقع شده بود. مسیر هدایت آب از میان ارگ بوده و این آب درنهایت در حمامی که در بخش مردم نشین بوده ، ظاهر می شده است.
ارگ بم را بیشتر بشناسید(قسمت اول)
برای اطلاع از اجاره سوئیت در تهران با ما تماس بگیرید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط
فهرست