تاریخچه یخچال های طبیعی تهران – قسمت دوم

5K
اجاره آپارتمان مبله تهران

امروزه بسیاری از مسافران اجاره آپارتمان مبله تهران را در الویت قرار می دهند. خوانندگان گرامی می توانند برای سهولت در اجاره آپارتمان مبله تهران با ما تماس بگیرند. در مورد شکلاین یخچال ها توضیح می دهد که در داخل و کنار حوضچه های یخ سرداب هایی قرار داشته است که در زمستان ها یخ ها را با انبر جدا کرده و به داخل آن می انداختند تا در زمستان هم به همان شکل بماند.

برای رسیدن به سرداب ها که زیر زمین بودند باید حدود 50 پله را طی می کردند. بعضی اوقات یخ ها بسیار زیاد می شدند و به 4 یا 5 لایه می رسیدند. با آب ریختن روی حوضچه های یخ به جچم یخ ها اضافه می کردند زیرا به دلیل سرمای زیاد در آن پایین آب اضافه شده هم یخ می زد

به دلیل کم عرض بودن و زیاد بودن پله های سرداب، بسیاری برای پایین رفتن از آنها از الاغ استفاده می کردند.

در بالاتر اشاره شد که در محله هایی از شمیرانات که جزو لوکس ترین مناطق تهران هستند یخچال ها قرار داشته اند. با دیدن شکل امروزی این محله ها ابدا فکر نمی کنید که چنین یخچال هایی در محله های به این لوکسی زمانی وجود داشته اند. یکی از این محله ها محمودیه است. محله ای که امروزه بسیار لوکس می باشد و پر است از مغازه های تجاری، فروشگاه ها، برج های مسکونی و ساختمان های سر به فلک کشیده.

 یخچال محمودیه متعلق به یکی از مالکان اصلی محله به نام کشتکار بوده است. یخچال آقای کشتکار هم مثثل یخچال های نامبرده پر از حوضچه بوده است. در مورد استفاده های یخ از جهانگیر رشیدی، یکی از قدیمی های محله پرسیده شده است و وی گفته است که در آن زمان مردم برای خنک نگه داشتن مواد غذایی خود به صورت کم از یخ ها استفاده می کردند و مغازه های بستنی فروشی، ماهی فروشی، قصابی ها،غذا خوری ها، رستوران ها و… به صورت خیلی زیاد از یخ ها استفاده می کردند.

لازم به ذکر است که یخ ها قیمت ارزانی داشتند و هر کیلوگرم از آنها دو ریال بود.

با آمدن یخ ساز های مصنوعی و یخچال های صندوقی، به مرور زمان تمام یخچال های شمیرانات به فراموشی سپرده شدند. دیگر نه از آن یخچال ها خبری است و نه اهمیتی که مردم به آنها می دادند.

با گذشت زمان این یخچال ها جای خود را به ساختمان های بلند و سر به فلک کشیده دادند و دیگر خبری از آنها نبود. تا اینکه شمیران قدیم به شمیران جدید تبدیل شد. جالب است بدانید که حتی بسیاری از اهالی محله اطلاعی از وجود این یخچال ها در گذشته در محل زندگیشان ندارند.

به هر حال شمیران نیز مانند تمام محله ها با گذر زمان تغییرات بسیاری پیدا کرد و بسیاری از آداب و رسوم قدیم خود را از دست داد.

برای اجاره آپارتمان مبله تهران با ما در تماس باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست