شهر سوخته قسمت اول

8K
اجاره آپارتمان مبله را از ما بخواهید.
شهر سوخته که در زابل واقع شده است یکی از شهرهایی است که باستان شناسان پیدایش آن را در دوران مفرغ بیان کرده اند. وسعتی که این شهر دارد آن را از شکل یک محیط عادی خارج کرده و این نکته را به اثبات می رساند که زندگی و حیات در شهر سوخته همزمان شده است با زمانی که فلات مرکزی ایران شاهد شهرنشینی مردم بوده است. البته بین النهرین نیز حضور مردم شهر نشین و آغاز دوره شهرنشینی را در خود می دید.
وجه تسمیه این شهر را می توان آتش سوزی ای بیان کرد که در دو دوره (از سال 3200 و 2750 قبل از میلاد) در این شهر اتفاق افتاد. هیچ سند و یا دست نوشته ای پیدا نشده است که در مورد نام این شهر مطلبی به دست ما بدهد.
اجاره سوئیت مبله در تهران با ایران ماوا
شهر سوخته و بناهای یادمانی
نخستین کسی که نام شهر سوخته را برای این مکان برگزید “کلنل بیت” بود. وی یکی از مامورانی بود که در عرصه نظامی بریتانیا مشغول به فعالیت بود. بعد از این که “کلنل بیت” در دوره ی قاجاریه به سیستان سفر کرد در ادامه در خاطرات مکتوب خود این مکان را به اسم شهر سوخته نامید.
وی آثاری را دید که بر اثر آتش سوزی سوخته شده بودند.
سالهای آغازین سده حاضر شخص دیگری به نام “سر اورل اشتین” اطلاعات ارزشمندی درباره این محیط بیان کرده است. در ادامه برخی از باستان شناسانی که اهل کشور ایتالیا بودند و سرپرستی آنها را “مارتیسو توزی” بر عهده داشت بررسی های عمیق تری روی این مکان انجام دادند. این کاوش ها از سال 1346 تا 1357 ادامه داشت.
گورستان شهر سوخته
وسعت شهر سوخته در حدود 151 هزار هکتار بیان شده است. به طور کلی این شهر دارای پنج بخش می باشد:
  • بخش مسکونی که در شمال شرقی شهر سوخته واقع شده است و مساحت آن 80 هکتار می باشد.
  • بخش های مرکزی
3-منطقه ای که در آن امور صنعتی انجام می شده است.
4-بناهای یادمانی
5-گورستان
هر چند این منطقه در حال حاضر شکلی کاملا بیابانی دارد اما در گذشته بسیار سرسبز بوده است. در حال حاضر درختان گز در این منطقه بسیار زیاد دیده می شود که با پوشش گیاهی که قبلا در آنجا دیده می شد قابل قیاس نیست. درختانی مثل بید مجنون ، سپیدار و افرا روزگاری در شهر سوخته سرسبزی خود را به رخ می کشیدند.
هرچند در گذشته هم دمای هوا در این منطقه بسیار بالا بوده است اما آنچه که باعث سرسبزی این مکان بوده است آب رودخانه هیرمند بوده که با انشعابات گوناگون مهمان شهر سوخته می شده است.
اگر آپارتمان مبله در تهران می خواهید برای اجاره تماس بگیرید.
گورها و گورستان شهر سوخته در زابل
وسعت دریاچه هامون در گذشته بسیار بیشتر از امروزه بوده است . حدود 3200 سال قبل از میلاد مسیح، این دریاچه بسیار بزرگ بوده است و رودهای متعددی در قالب شاخه های مختلف از آن منشعب می شده است. اطراف هامون پر بود از نیزارها.
نوشته هایی که از قدیم در متون اوستایی یافت می شود نیز به این وسعت و اهمیت آن اشاره کرده است.
باستان شناسان با بررسی هایی که در مناطق اطراف هامون انجام داده اند رودها و آبراههایی را یافتند که زمین های کشاورزی آب مورد نیازشان را از آنها تامین می کردند. همچنین در بررسی مناطق مسکونی به این نتیجه رسیده اند که لوله کشی آب از طریق لوله هایی انجام می شده که از جنس سفال بوده و این مسأله یک برنامه ریزی مشخص را نشان می دهد.
با جستجوی بیشتر در شهر سوخته نمونه های زیبایی از زیورآلات رؤیت شد. این زیور آلات نشانگر فعالیتهای صنعتی و معدنی در شهر سوخته هستند.
یکی از نکات منفی که در مورد شهر سوخته می توان گفت استفاده از درختان به عنوان سوخت است. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که برخی یکی از مهمترین دلایل نابودی شهر سوخته را قطع بی رویه درختان  برای استفاده در کوره ها عنوان کرده اند.
ایران ماوا مرکز اجاره آپارتمان مبله تهران. ما را به خاطر بسپارید.
باستان شناسان در یکی از گورها مهره ها و گردنبندهایی را پیدا کردند که جنس آنها از طلا و لاجورد بود. بعد از این که تحقیقات در مورد نحوه ساخت این آثار شروع شد، آنها دریافتند که ابزارهای مورد استفاده صنعتگران ابزارهایی بسیار ساده بوده که با استفاده از آنها صفحه هایی که ظریف و نازک بوده است تهیه می شده(قطر این صفحه های طلایی از یک میلیمتر هم کمتر بوده است) و این ورقه ها را به صورت لوله های استوانه ای شکل در آورده و بعد از این که دو طرف ورقه ها را به هم وصل می کردند مهره هایی را در وسط آنها قرار می دادن که غالبا سنگ لاجورد بوده است.
همانگونه که قبلا بیان کردیم در شهر سوخته صنایع گوناگونی وجود داشت. برخی از صنایعی که با توجه به آثار و بقایای باقی مانده می توان به آن اشاره کرد عبارتند از: سفالینه ها که در شکل های گوناگون ساخته شده اند، ظرف هایی که از جنس سنگ هستند، پارچه و حصیر که تنوع پارچه آن که به دوازده نوع مختلف می رسد  بیانگر پیشرفته بودن صنعت پارچه بافی در شهر سوخته است. حصیر نیز با بهره گیری از نیزارهایی بافته می شد که در باتلاق های همجوار هامون روئیده بود.

 

 

برای مطالعه قسمت دوم این مقاله از اینجا وارد شوید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط
فهرست