آشنایی با اماکن مذهبی تهران – امام زاده یحیی (قسمت دوم)

7K
برای اجاره آپارتمان مبله با ما در تماس باشید.
علی الظاهر با توجه به نوشته های روی در قدیمی بقعه بنای قدیمی این مکان در زمان مغولان ساخته شده است و بعدها در زمان قاجاریان تغییرات زیادی در این مکان ایجاد شد و به شکل کنونی خود درآمد.
این تغییرات شامل نمای خشتی برج، ایوان ها، اتاق ها، آینه کاری ها، کاشی کاری و معرق کاری، مسجد، موزه و کتابخانه می شد. ضندوقی که در بالاتر به آن اشاره شد به دستور ملک شاه غازی ساخته شده است. صندوق نامبرده را می توان قدیمی ترین اثر منقول در امامزاده نامید.
در سال 1318 شمسی، بنای امامزاده یکبار به طور کلی نابود می شود. به جای این امامزاده یک موسسه دولتی باز می شود که تا سال بعد آن نیز خراب می شود. به دلیل اینکه یک سرداب زیر امامزاده بوده است در سال 1319 بنای امامزاده بازسازی می شود.
در سال 1330، وسعت امامزاده بسیار بیش از الان بوده است. در آن زمان در این وسعت بسیار زیاد، مدرسه، شفاخانه، حوض، سالن گردهمایی، دفتر آستانه، مسجد، قهوه خانه، توتستان، حریم امامزاده، گورستان و قنات وجود داشته است.
قدیمی ترین درخت چنار تهران در حیاط امامزاده یحیی قرار دارد.
 این درخت قدمتی در حدود 900 سال دارد. قطر این درخت 7 متر می باشد.چنارهای قدیمی در گذشته سه عدد بوده اند که دو تنه ی آنها در خیابان قرار داشته اند که گویا یکی خشک شده است و دیگری را به دلیل اینکه مزاحم رفت و آمد بوده است، شهرداری بریده است. درخت زنده در حیاط امامزاده در وزارت فرهنگ و اداره باستان شناسی به ثبت رسیده است.
فضای اطراف حرم پس از وسعت یافتن در سال 1324 تا سال 1368 به همان شکل ماند اما در حملات عراق به ایران بخش بزرگی از آن از بین رفت و ویران شد. به تازگی فعالیت های نوسازی امامزاده صورت گرفته است و فضای اطراف آن نیز گسترش یافته. این موضوع باعث حفظ و نگهداری آثار گذشته شده است.
مانند سایر اماکن مذهبی، در این امامزاده نیز سالانه مراسم مذهبی بسیاری برگزار می شود که از آن جمله می توان به مراسم مخصوص شهادت امام سجاد اشاره کرد. مراسم شب شهادت امام سجاد سالانه در این مسجد با شکوه خاصی برگزار می گردد.
 در سایر شهادت ها نیز مراسم های خاص خود برگزار می گردد. در ولادت ها نیز جشن در امامزاده برگزار می گردد. شب های جمعه در امامزاده یحیی فانوس روشن می شود و مردم برای اموات نذر و نیاز می کنند. در ایام محرم نیز تعزیه در امامزاده به ویژه تعزیه حضرت علی اکبر برقرار است.
امامزاده یحیی در نزدیکی حمام تاریخی نواب قرار دارد و در صورت تمایل می توانید بعد از امامزاده از آنجا نیز دیدن کنید. یکی از راحتترین مسیرها برای رفتن به امامزاده از طریق مترو می باشد. نزدیکترین ایستگاه مترو به امامزاده، ایستگاه پانزده خرداد می باشد.
 پس از پیاده شدن از مترو در این ایستگاه، باید خیابان پانزده خرداد را به سمت خیابان مصطفی خمینی ادامه دهید و در خیابان مصطفی خمینی کوچه امامزاده یحیی در قسمت شمالی را بیابید.
این امامزاده در سازمان فرهنگ و باستان شناسی به ثبت رسیده است.
خوانندگان گرامی؛ اگر به دنبال اجاره آپارتمان مبله با شرابط مناسب و امکانات رفاهی هستید با ما درارتباط باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست