آشنایی با محله های تهران – باغ فیض

5K
اجاره آپارتمان مبله
برای اجاره آپارتمان مبله با ما در تماس باشید.
درگذشته تهران از مناطق زیادی پدید آمده بود که با مرور زمان به یکدیگر متصل شده و شهری  بزرگ را تشکیل دادند. بسیاری از این مناطق روستا بوده اند که از جمله آنها می توان به باغ فیض اشاره کرد. نام این منطقه که اکنون باغ فیض است از ابتدا نیز باغ فیض بوده است. عوامل زیادی هستند که نشان دهنده ی ارزش تاریخی و مذهبی این منطقه می باشند.
از جمله آنها می توان به درخت توت در خیابان اصلی اشاره کرد که دارای قدمت بسیار می باشد و همچنین به امامزاده های حمیده خاتون و سید جعفر که هر دو از نوادگان امام موسی بن جعفر هستند می تون اشاره کرد.
ساهای قبل ازانقلاب وسعت این منطقه بسیار کم بود تا جایی که تعداد خانوارهای آن به 27 عدد می رسید و جمعیت آن در حدود 190 مرد و 143 زن بوه است. این سرشماری مربوط به سال 1335 می شود. اما باگذشت زمان و مهاجرت بسیاری به تهران و شلوغ شدن این شهر، باغفیض اکنون بعنوان یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق تهران به حساب می آید که دارای ارزش بسیاری می باشد. نام این منطقه پس از انقلاب به باغ ملی تغییر یافت که تا امروز نیز نام اصلی اش همان است ولی به نام باغ فیض شناخته می شود.
در یک کتاب تاریخی جغرافیایی نوشته ستوده درباره ی باغ فیض اینگونه گفته شده که: آب ده از یک رشته قنات تأمی می شود که مظهر آن در شمال غربی دهکده است و آب گوارایی دارد، محصولات آن انار – انجیر – گردو – خرمالو – گیلاس – توت و زردآلو است. توتستان های بزرگ دارد. سیب زمینی – هویج – لوبیا سبزو گوجه فرنگی از محصولات صیفی آنجاست.
از جمله ویژگی های غیر مسکونی این منطقه می توان به دکان نانوایی  –  بقالی – قصابی – شعبه نفت بوده و دبستانی مختلط اشاره کرد که 109 نفر دانش آموز را در خود جای داده بوده است.
زمین های باغ فیض در این سال ها دارای پلاک ثبتی به تعداد 126 عدد بوده است.
ایران ماوا مرکزی مطمئن برای اجاره آپارتمان مبله .
دلیل اینکه این منطقه باغ فیض نام گرفته است تعلق داشتن یک زمین زراعی بسیار بزرگ به شخصی به نام فیض الله بوده است. اگر به باغ فیض بروید مجتمع تجاری تیراژه را می بینید. در واقع زمینی که این مجتمع تجاری در آن قرار دارد سکونت گاه اصلی مردم باغ فیض بوده است. در واقع نام این زمین شاهک بوده است که مالکان باغ فیض در آن مکان بوده اند. پس از تبدیل شدن این روستا به یکی از محله های تهران مردم از جای جای تهران برای زندگی به این مکان آمدند.
قناتی که در باغ قیض وجود دارد سهم بسزایی در جذب مردم به این منطقه برای سکنی شده است. این قنات باعث آبادی باغ فیض شده و حتی مناطق اطراف را نیز آباد کرده است. مسجد جتمع باغ فیض نیز دارای قدمت زیادی می باشد و عمر آن به حدود 65 سال می رسد و می توان آنرا قدیمی ترین ساختمان آن منطقه نامید که بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. بالاتر به دو امامزاده ی باغ فیض اشاره شد، لازم به ذکر است که این دو امامزاده نیز تاثیر بسیاری در تشکیل محله داشته اند. علاوه بر مسجد جامع یک حمام در این منطقه است که آن نیز تا به امروز باقی مانده است.
باغ فیض تاثیر زیادی در رساندن اعلامیه های امام خمینی به مردم در روزهای نزدیک به انقلاب داشت. این محله از آنجایی که تا شهر فاصله داشت مسئولیت چاپ اعلامیه ها را بر عهده داشت. محل سکونت آقای عباسعلی نوری در این منطقه بود که پایگاه فعلی بسیج نیز امروزه در آنجاست و به نام پسرش علی ناطق نوری می باشد.
ناطق نوری قبل از انقلاب مجالس سخنرانی بسیاری در محله داشتند که از مراد آباد – کن – حسن آباد – حصارک و …. هم در آن مجالس حضور پیدا می کردند.
خوانندگان گرامی؛ اگر به دنبال اجاره آپارتمان مبله با شرابط مناسب و امکانات رفاهی هستید با ما درارتباط باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست