آشنایی با محله های تهران – جعفرآباد(قسمت دوم)

3K
اجاره سوئیت مبله در تهران
برای اجاره سوئیت مبله در تهران همراه شما هستیم .
 نام وی مش جعفر زین العابدین بود و رابطه ی بسیار خوبی با رضا خان داشت، ازین رو نام این منطقه جعفرآباد شد. این حکایت را فردی به نام حاج حسین حسینی آورده است، وی همچنین می گوید این محدوده از حدود 80 سال پیش به جعفرآباد شهرت یافت. شروع تغییر کردن مزرعه گلاب زمانی است که از گلابدره جدا شد.
وی در مورد زمین های وقفی نیز توضیحاتی می دهد، بسیاری از مالکان زمین های جعفر آباد زمین های خود را وقف کارهای خیر کرده بودند که از جمله آنها می توان به زمین وقفی شازده حسن علی میرزا برای امامزاده صالح اشاره کرد که البته قدیمی ترین سند وقفی این منطقه نیز درباره ی این موضوع است.
 وی که یکی از رجال قاجاری بود تولیت وقف نامه ی خود را به دست آخوند محمد علی سپرد، وی پیش نماز تجریش بود و نظارت به این وقف نامه را به نوادگان بعد از خود سپرد. زمین دیگری نیز هست که به دست آقای حسین ملک زاده وقف شده است.
از آنجایی که جعفرآباد یا همان مزرعه گلاب قدیم بسیار آب و هوای خوبی داشته است محل زندگی و ییلاق و قشلاق شاهان و مردان قاجاری بوده است.
از جمله این افراد می توان به: علی‌خان ظهیر‌الدوله، قوام‌السلطنه، نصرت‌السلطنه، ملک‌التجار و… اشاره کرد.
 جعفر آباد در آن زمان به حالت روستا بوده است که دارای امکانات زیادی هم بود.
حتی حمام و مسجد هم نداشت. مردم برای رفع نیازهای خود مجبور به رفتن به تجریش بودند. از جمله طایفه های مهم این منطقه می توان به محبیان اشاره کرد که امروزه تعداد بسیار کمی از آنها باقی مانده اند.
 زندگی بیشتر ساکنان جعفرآباد به صورت رعیتی بوده یعنی بر روی زمین های اربابان کار می کرده اند.
نخستین سینمای روباز این منطقه در جعفرآباد تاسیس شده است و مردم منطقه روزانه برای تماشای فیلم و یا تفریح به اینجا می آمدند. از آنجایی که جعفر آباد میزابن تعداد کمی افراد بود در آن حیوانات وحشی نیز دیده می شدند که البته این اتفاق در شب ها می افتاد و در روزها این منطقه، مکانی بسیار پر رونق بوده است.
 در زمستانها برف بسیار سنگینی در این منطقه می باریده و در بهار و پاییز نیز بارش باران هر سال دیده می شده. افراد بسیاری از سفارت آمریکا در این منطقه سکنی گزیده بودند و این نکته نشان دهنده ی جذابیت این منطقه حتی در دید خارجی ها را نشان می دهد.
 لازم به ذکر است که رضا شاه پهلوی بخش اعظم این منطقه را به قیمت 1300 تومان از متولی امامزاده خرید و به اراضی کاخ سعدآباد افزود. با اینکه جعفر آباد دارای راه ماشین رو بود اما به دلیلی اینکه منطقه ای دور افتاده به حساب می آمد ماشین ها بسیار کم از آن عبور می کردند. مغازه هایی که در این منطقه بودند عبارت اند از: جگرکی، نانوایی و…
اگر خواهان مطالعه ی ب سیشتر درباره ی خیابان جعفر آباد هستید می توانید به نوشته های محمد باقر سامعی درباره ی آن مراجعه کنید.
با اجاره سوئیت مبله در تهران از طریق ایران ماوا آسایش و آرامش را تجربه کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست