آشنایی با محله های تهران – جعفرآباد(قسمت اول)

5K
اجاره سوئیت مبله در تهران
برای اجاره آپارتمان مبله با ما در تماس باشید.
از جمله مناطق بسیار زیبای شمیرانات که دارای حکایات جذابی نیز می باشد، جعفر آباد است.  متاسفانه تعداد زیادی از ساکنان قدیمی آن باقی نمانده اند و همین موضوع باعث شده که نتوانیم اطلاعات زیادی از این منطقه بدست آوریم.
 با این حال به چند تن از آنها برخوردیم و پرسش هایی از آنها در رابطه با جعفر آباد نمودیم که در پایینتر به آن اشاره می کنیم. شمیرانات منطقه ای است که هنوز هم با وجود گذشت زمان و تغییر اسم ها، مردمش اماکن را به اسم های قدیم می شناسند.
این نام ها بر روی هیچ تابلو و یا پلاکاردی واقع نشده اند و بین مردم قراردادی هستند. اکنون به تحقیقی که در رابطه با افراد قدیمی این منطقه صورت گرفته است می پردازیم:
خیابان جعفر آباد دیگر حس و حال قدیمی خود را ندارد.
 این خیابان اکنون با ساختمان های سر به فلک کشیده در دو طرف خیابان دارای نمایی تجاری شده است که در آن دیگر نه از باغ خبری است ونمای زیبای کوه ها.
 ساکنان قدیمی می گویند که جعفر آباد میزبان یک سیل در سال 1366 بوده است و بعد از آن به طور کلی نمای خیابان تغییر کرده است.
 خیابان جعفرآباد به دلیل شلوغی همیشه ترافیک است و برای گذر از آن باید مدت زیادی را در ترافیک سر کنید.
 نام دیگر خیابان جعفرآباد خیابان شهید جعفری است.
جعفرآباد از شمال به دربند، از جنوب به تجریش، شرق به امامزاده قاسم واز غرب نیز به خیابان اسدآباد محدود می شود.
 ساکنان قدیمی می گویند که در این منطقه 150 سال پیش چیزی به اسم خیابان جعفرآباد وجود نداشته است وبه جای آن، این منطقه پر بوده از باغ و درخت.
 این منطقه که در گلابدره قرار داشته است به مزرعه گلاب شهرت داشته. وجه تسمیه ی آن به مزرعه گلاب، روئیدن زیاد سیب گلاب در این منطقه بوده است.
 احتمالا اگر قصد رفتن به دربند را داشته باشید نام جعفر آباد به گوشتان خورده باشد. اما ممکن است نشانی از جعفرآباد نبینید بلکه برای رفتن به جعفر آباد باید خیابان جعفرآباد را به شمال بروید.
 آب و هوای جعفرآباد در قدیم با چیزی که الان هست به شدت متفاوت بوده است و به دلیل نزدیکی به کوهستان و آب کافی دارای انواع محصولات گیاهی از جمله غلات ها، انواع میوه جات، صیفی جات، پنبه و گندم بوده است.
 یکی از اهالی قدیمی این منطقه می گوید که جمعیت افراد ساکن در اطراف مزرعه گلاب زیاد نبوده اند و تمامی این منطقه باغ و منظره ی کوه های سر به فلک کشیده بوده است.
 قنات های بسیاری که در این منطقه بوده اند به علاوه ی چشمه ها آب این منطقه را تامین می کردند، علاوه بر این دو رودخانه ی دربند نیز از این منطقه می گذشت.
در کتاب هایی نیز به خیابان جعفر آباد اشاره شده که از جمله آنها می توان به کتابی از منوچهر ستوده اشاره کرد که موضوع مزرعه گلاب در آن به خوبی بررسی شده است.
در مورد وجه تسمیه ی این خیابان حکایاتی آورده شده است که از جمله آنها می توان به رابطه ی رضاخان با یکی از مالکان زمین های این منطقه اشاره کرد.
خوانندگان گرامی؛ اگر به دنبال اجاره آپارتمان مبله با شرابط مناسب و امکانات رفاهی هستید با ما درارتباط باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست