آشنایی با محله دزاشیب تهران

8K
اجاره آپارتمان مبله

گذشت زمان باعث تغییر ظاهر همه چیز می شود. محله های شهر نیز ازین قاعده مستثنی نیستند. در شهر تهران محله های کمی وجود دارند که شکل و شمایل قدیمی خود را حفظ کرده باشند، محله های که زمانی که در آنها پا می گذارید حس و حال تهران 50 سال پیش را منتقل کند بسیار کم اند، یکی از این ها محله ی دزاشیب تهران است.

آدرس محله دزاشیب تهران

 حتی با اینکه سالهای زیادی از ساختن این منطقه می گذرد عرض خیابان آن کوچکترین نغییری نکرده است. این محله بعنوان یکی از خوش آب و هواترین محله های تهران است که از شمال به خیابان لواسانی، از شرق به خیابان شهید براتی و نعمتی، از جنوب به خیابان قیطریه و از غرب نیز به خیابان دکتر شریعتی مربوط می شود.

دزاشیب محله خوش آب و هوای تهرانی

این منطقه برای کشاورزی و دامداری نمونه بود که آن هم به دلیل قرار گیری درمسیر رودخانه است. دلیل  هوای بسیار عالی این منطه نیز وزش باد از بین دو کوه است که برای ساکنان هوایی مطبوع را فراهم می آورد.

تاریخچه محله دزاشیب

در کتاب جغرافیای تاریخی شمیران نوشته ی منوچه ستوده درباره ی دزاشیب سخن هایی به میان آمده که به صورت خلاصه به آن اشاره می کنیم: در این کتاب دزاشیب بعنوان یکی از محله قدیمی تهران آورده شده است که نامهای ده قصران، دزاشیب و دراه شیب را برای آن متصور شده اند. یکی از اهالی قدیمی این منطقه درباره ی نام آن می گوید که دزاشیب تغییر شکل یافته ی دزاشوب و یا دژآشوب است.

اجداد محلی ها در دزاشیب تهران

بر اساس پرسش های به انجام رسیده این موضوع مشخص شده است که جمعیت اصلی دزاشیب را دو طایفه تشکیل داده اند. آنها می گویند که دوتن به نام های عباس و قاسم در سال های نسبتا دور به این منطقه مهاجرت نموده بودند که قدیمی ها محل ادعا دارند که این دو تن اجدادشان هستند. علاوه بر طایفه های عباسی و قاسمی، کاظمی و دزاشیبی نیز از جمله طایفه های اصیل این منطقه به حساب می آیند.

باغ های دزاشیب در گذشته

به دلیل آب و هوای مناسب و بافتی که دزاشیب داشته است، بیشتر اهالی دامداری و کشاورزی بوده است. پیران دزاشیب می گویند که دزاشیب منطقه ای بوده پر از دار و درخت و باغ های بسیاری در آن بوده که در زیر به بعضی از آنها اشاره میکنیم: باغ مجدالدوله داماد ناصرالدین‌شاه معروف به باغ دوقلو، باغ حاجی فخرالملك كه انجمن خوشنویسان در آنجا ساخته شده است، باغ حاجی سیدمحمد صراف، باغ علاءالسلطنه، باغ ایگار و باغ نظر كه متعلق به حسین قلی خان بود. اکنون بیشتر این باغ ها نابود شده اند و جای خود را به ساختمان های بلند و کوتاه داده اند.

تکیه قدیمی و مشهور دزاشیب

 تکیه ی دزاشیب نیز بسیار مشهور و دارای قدمت زیادی است. عمر آن به 250 سال می رسد اما هنوز هم شکل و شمایل قدیمی خود را حفظ کرده است. دیوارهای کاه گلی و ستونهای چوبی این تکیه هنوز هم دیده می شود. اکنون سقف آن شیروانی شده اما قبل چادر بوده است. علاوه بر تکیه سیدالشهدا که می توان آنرا بعنوان یک بنای تاریخی نامید بناهای قدیمی دیگری چون مسجد آقا شیخ علی و حمام بوعلی به ترتیب باعمر 200 و 150 سال در این محله هستند.

اگر علاقه به دیدن محله های قدیمی تهران را دارید به شما پیشنهاد می شود حتما سری به دزاشیب بزنید.

خوانندگان گرامی؛ اگر به دنبال اجاره سوئیت مبله ارزان در تهران با شرابط مناسب و امکانات رفاهی هستید با ما درارتباط باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست