آشنایی با محله های تهران – عودجلان

4K
اجاره سوئیت در تهران
برای اجاره سوئیت در تهران با ما در تماس باشید.
با رشد تهران بسیای از محله های بزرگ به محله های کوچک تبدیل شده اند و بسیاری از محله هایی که وجود نداشته اند امروزه جزو بزرگترین محله های به حساب می آیند.
از جمله محله های بسیار بزرگ قدیم تهران می توان به عودجلان اشاره کرد.
 این محله سالهای پیش با 2619 خانه و 1146 باب دکان بزرگترین محله ی تهران به شمار می آمده و در زمان خود بسیار مرفه نشین بود.
 امروزه نیز محله عربها در شمال غربی محله، کوچه شام بیاتی ها در شمال محله و خدابنده لو در غرب عودجلان جزو محله های خوب تهران به حساب می آیند.
عودجلان که به نام اودجلان نیز شناخته می شود با خیابان های زیر به ترتیب از غرب، شرق، شمال و جنوب در ارتباط است:       ناصر خسرو، ری، امیرکبیر و 15 خرداد.
محله های اصلی این منطقه عبارت اند از: امامزاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو. این سه محله به دلیل داشتن اماکن تاریخی دارای اهمیت زیادی هستند.
عودجلان که در زمان قاجار مرفه ترین منطه ی تهران بوده است ناحیه ای با مردمی از ادیان مختلف به شمار می آمده. علاوه بر اینکه افراد کلیمی بسیاری در این ناحیه بوده اند، زرتشتی های زیادی نیز در این منطقه ساکن بوده اند. اما نه تنها این جمعیت زیاد مانع نمی شد که مردم مسلمان عودجلان نتوانند مراسم مذهبی را اجرا کنند.
ایران ماوا مرکزی مطمئن برای اجاره سوئیت در تهران
 این ناحیه در زمان قاجار دارای شانزده مسجد بوده و بر اساس تحقیقات و آمارها نتیجه ی حاصل شده نشان می دهد که بیشترین آمار روضه خوانی و تعزیه در همین محله بوده است.
علاوه بر اینها، مردم عودجلان مانند بازاری ها وفاداری و ارادت بسیاری نسبت به مذهب و روحانیت می داده اند.
بسیاری از مشاهیر و بزرگان در عودجلان سکنی داشته اند که از جمله آنها می توان به: خاندان قوام الدوله، خاندان مستوفی، نصیرالدوله بدر تاجر ثروتمند و نخستین وزیر فرهنگ دوره پهلوی، سید حسن مدرس، نمایندهمجلس شورای ملی و چهره نامدار مشروطیت و… اشاره کرد.
 خانه هایی با اتاقهای بسیار در این محله ساخته شده بود که به آنها خانه قمر می گفته اند.
 امروزه مکان های مهم و زیبایی از جمله باغات و خانه‌های باشکوه بسیار، خانه مدرس، باغ ملک شعرا، کاخ گلستان و عمارت مسعودیه در عودجلان هستند.
تاکنون به آنچه بر عودجلان در گذشته اتفاق افتاده بود اشاره کردیم.
 اکنون در مورد وضعیت کنونی آن باید توضیحی بدهیم:
 این محله تا اواسط دوران حکومت پهلوی ها شان و منزلت خود را حفظ کرد ولی به تدریج و با گسترش بازار، عودجلان از یک محله ی مسکونی به یک انباری برای وسایل بازاری ها تغییر کاربری داد.
 همچنین بسیاری از خانه های این محله که بی ساکن و مالک مانده اند امروزه به مکانی برای زندگی معتادان و آدم های خلافکار شده است.
فردی به نام مسیو کرشیش که معلمی اتریشی بود و در مدرسه دارالفنون به تدریس می پرداخت، نقشه ی تهران را برای اولین بار به تصویر کشید.
 یاری کنندگان او در این امر دو تن از شاگردانش به نامهای ذوالفقار بیک و تقی خان بودند.
 مسیو کرشیش این امرا را به نحو احسن انجام داد بدین معنی که در انجام کار خود حتی از ترسیم گذرها و کوچه ها نیز صرف نظر نمی کرد. وی در زمان قاجاری ها و به سال 1275 هجری قمری مطابق با 1233 شمسی این کار را انجام داد. در نقشه ای که مسیو کرشیش به تصویر کشید می توان کوچه ها و گذرهای عودجلان را نیز مشاهده کرد، تعداد کوچه ها و گذر ها بر روی هم به 20 می رسد.
 نام های این کوچه ها و گذر ها عبارت اند از:  گذر باغ نظام‌الدوله، گذر در حمام نواب، گذر شتر گلو، گذر مسجد حوض، گذر در مدرسه و کوچه‌های نظام العلما، سردار، سپهدار، شاهبیاتی، معین‌الملک، حاجی علی، آقا موسی تاجر، میرزا آقاجان، خدابنده‌لو، حاجی آقا بابا، آقا محمد محمود، سهراب خان، نقاره‌چی‌ها، هادی خان و محمدخان امیر تومان.
اگر به دنبال اجاره سوئیت در تهران هستید با ما تماس بگیرید.
جالب است بدانید که اولین بانک و صرافی ایران که به صورت رهنی کار می کرده است در عودجلان بوجود آمده است.
امروزه نیز ساختمان این بانک بازسازی شده و به سفره خانه سنتی طهرون قدیم تغییر نام و کاربری داده است.
 یکی از استادان مرمت کار این بنا به نام اصغر شعرباف درباره ی قدمت و مدیر این ساختمان و بانک می گوید: این ساختمان داری قدمت 260 سال می باشد که تاسیس آن به دوره ی قتحعلی شاه قاجار برمی گردد. مدیر آن نیز داود کلیمی نام داشته است.
پس از انقلاب تا چند سال داود کلیمی همچنان اداره ی این بانک را بر عهده داشت. امروزه این بنا بعنوان یکی از آثار ملی شناخته می شود که به شماره ی 13601 ثبت شده است.
 دو تفسیر برای نام عودجلان وجود دارد: برخی عودجلان را تغییر یافته ی کلمه ی آو-دراجین به معنی محل تقسیم آب می دانند و عده ای دیگر نیز آن را تغییر شکل یافته ی اسم عبدالله جان به لهجه ی کلیمیان می دانند.
 زبان ساکنان قدیمی این محله تاتی بوده است و اینطور که معلوم است بسیاری از پیران ساکن روستاهای اطراف شمیرانات هنوز به زبان تاتی سخن می گویند. در اصل در زمانهای دور زبان اصلی مردم ساکن این منطقه یعنی تهران و دور و اطراف تاتی بوده است.
سه سازمان در بازسازی بازارچه ی عودجلان دست دارند، این سه سازمان عبارت اند از: سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران، و کسبه بازار.
 اصول کلی مرمت، نگهداری شواهد تاریخی- معماری و مرمت بدنه کلی بازار با تویزه و تاقهای چهار بخش بر اساس قالب ارجاع و همچنین رعایت حدود مالکیت کنونی بازار می‌باشد.
اجاره سوئیت در تهران با ایران ماوا

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست