آشنایی با محله فرمانیه تهران

5K
اجاره آپارتمان مبله در تهران

با گذشت زمان و تغییر شکل تمامی شهرها، شهرهای بزرگ به خصوص تهران نیز دچار تغیر و تحول بسیاری شدند. بسیاری از مناطق تهران به مناطق بزرگتری تبدیل شدند و بسیاری دیگر نیز به مناطق کوچکتر مبدل شدند. از جمله محله های قدیمی تهران که دستخوش تغییرات بسیاری شد شمیرانات و محله فرمانیه است. شمیرانات خود به محله های زیادی تقسیم می شده و می شود.

یکی از محله های آن فرمانیه تهران است که در سمت شمال شرقی تجریش واقع است. فرمانیه در گذشته بسیار وسیع بوده است که با تغییر ظاهر شهر از وسعت آن کاسته شده و به محله ای کوچکتر تبدیل شده است. در گذشته، فرمانیه بسیاری از مناطق اطراف خود را نیز شامل می شده است.

 

برج های بلند محله خوش نشین فرمانیه

اگر به فرمانیه قدم بگذارید نشانه ای از آنچه در گذشته بوده است نمی یابید مگر چیزهای بسیار جزئی و کوچک. فرمانیه کنونی پر است از برج های بلند با ساختمان های بسیار زیاد و چند طبقه که البته قدیم ترها از این چیزها خبری نبود.

 

از رستم آباد به محله فرمانیه 

در اصل این منطقه رستم آباد نام داشته است که قسمت شمالی آن که فرمانیه نام داشته بعدها از آن جدا می شود. رستم آباد منطقه ای بسیار وسیع به همراه باغ های میوه و درختان بسیار زیاد بوده است. وجه تسمیه ی این منطقه این بوده است که فردی به نام رستم به آباد کردن این منطقه پرداخته است. رستم آباد به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شده است که قسمت شمالی آن در واقع همان فرمانیه ی امروزی است.

 

باغ های فرمانیه تهران در گذشته

گفته شد که این محله دارای باغ های میوه بوده است، می تون از این میوه ها گیلاس و گردو را مثال زد. فرمانیه ی امروزی یا همان رستم آباد شمالی متعلق به یکی از رجال قاجاری به نام فرمانفرما بوده است و به دلیل نام وی رستم آباد به فرمانیه تغییر یافت با این حال هنوز هم بسیاری این منطقه را رستم آباد شمالی می خوانند.

نوریان، یکی از بومی های محله گفته است که این محله سراسر باغ بوده است. به هر حال همانطور که تمام مناطق تهران دستخوش تغییرات بسیاری شدند فرمانیه یا رستم آباد نیز دچار تغییرات بسیاری شد و دیگر نه از آن تهران سرسبز خبر است و نه دیگر از آن جمعیت کم مردم. به طبع افزایش جمعیت باغ ها و جنگل ها از بین رفته اند و به جای آنها ساختمان های مسکونی، برج های بلند و اماکن تجاری آمده اند.

 

غلامرضا تختی در فرمانیه

فرمانیه محل گذر پهلوان معروف غلامرضا تختی بوده است. بخشی به نام تودهی در این منطقه بوده است که دایره ای به شعاع 20 متر بوده است و اطراف این دایره را یک مسجد، قهوه خانه و حمام قدیمی بوده است که این حمام محل رفت و آمد غلامرضا تختی بوده است.

 

حسینیه فرمانیه تهران

به علاوه ی این ها یک حسینیه در این تودهی بوده است که بسیار قدیمی بوده و نام آن حسینیه فرمانیه بوده است. دیگر ساختمان های این تودهی را نانوایی، قصابی و بقالی تشکیل می دهند که البته امروزه همه ی آنها از بین رفته اند و با تحقیق از ساکنین محله دریافتیم که همچین جاهایی نیز وجود داشته است. قهوه خانه ای که در تودهی این روستا بوده است یک تلوزیون داشته است که آنرا در زمان اولین تلوزیون ها در ایران خریده بود و آن زمان تنها تلویزیون فرمانیه بوده است که مربوط به 60 سال پیش می شود.

 

تاریخچه محله قیطریه تهران

علی نوریان درباره ی آن خاطرات جالبی تعریف می کند از جمله اینکه با موج افتادن به روی تلوزیون می گفتند که باران آمده و با برفک شدن صفحه نیز می گفتند برف آمده و اصطلاحات امروزی را به کار نمی بردند. علی نوریان همچنین می گوید که شب های تعطیلی اهالی در قهوه خانه تا پاسی از شب می ماندند و به تماشای تلوزیون می پرداختند.

از طایفه های اصیلو بومی این منطقه می توان نوریان ها، فرمانفرمایان، پیرنیان ها و… را مثال زد. علی نوریان می گوید که از محل سکونتش تا تودهی 5 دقیقه پیاده روی راه بوده است.

 

تغییرات در محله قیطریه تهران

زمانی که رستم آباد به دو قسمت تبدیل شد و قسمت بالایی فرمانیه نام گرفت مربوط به 50 سال پیش می شود. با احداث بزرگراهی که امروزه به نام بزرگراه صدر شناخته می شود این منطقه به دو قسمت بالایی و پایینی تبدیل شد که قسمت بالایی فرمانیه نام گرفت. در همین مواقع و کمی قبل از آن بود که این منطقه شکل شهری به خود گرفت.

 در باغ های آن منطقه که سراسر منطقه را پوشیده بود کم کم خانه های ویلایی پدیدار شده و خیابان بندی ها و آسفالت ها شکل گرفتند. حمیدرضا آقا بزرگ علاوه بر این ها اذعان می دارد که با این طرح توسعه بسیاری از اماکن شاخص از بین رفتند که از آن جمله می توان به قصابی، نانوایی، قهوه خانه و… اشاره کرد.

 تنها  از بین نقاط شاخصی که از این منطقه مانده است حسینیه ی فرمانیه است و بقیه ی آنها از بین رفته اند. این حسینیه در حدود دو قرن عمر دارد و سه دهه پیش بازسازی شد.

 علاوه بر حسینیه ی فرمانفرما، سفارت انگلیس و باغ فرمانفرما از جمله نقاط شاخص این منطقه هستند.در باغ فرمانفرما یک عمارت قرار دار که قدمت زیادی دارد. علاوه بر سفارت انگلیس ده سفارت دیگر در این منطقه است که نسبت به سفارت انگلیس از قدمت کمتری برخوردارند.

 

ویژگی محله فرمانیه جدید

 به جز نقاط شاخصی که نام برده شد تنها خاطراتی از این محله یعنی فرمانیه در ذهن مردم باقی مانده است. نه دیگر از آن شب نشینی ها خبری است و نه صفای قهوه خانه ی آن. وقتی به محله وارد می شوید به یک برج بلند که به نام فرمانیه شناخته می شود روبرو می شوید و تمام چیزهایی که درباره ی فرمانیه ی قدیم گفته شد را به یکباره فراموش خواهید کرد.

با گذشت زمان و تغییر شکل تمامی شهرها، شهرهای بزرگ به خصوص تهران نیز دچار تغیر تحول بسیاری شدند. بسیاری از مناطق تهران به مناطق بزرگتری تبدیل شدند و بسیاری دیگر نیز به مناطق کوچکتر مبدل شدند. از جمله محله های قدیمی تهران که دستخوش تغییرات بسیاری شد شمیرانات است. شمیرانات خود به محله های زیادی تقسیم می شده و می شود.

یکی از محله های آن فرمانیه است که در سمت شمال شرقی تجریش واقع است. فرمانیه در گذشته بسیار وسیع بوده است که با تغییر ظاهر شهر از وسعت آن کاسته شده و به محله ای کوچکتر تبدیل شده است. در گذشته، فرمانیه بسیاری از مناطق اطراف خود را نیز شامل می شده است.

اگر به فرمانیه قدم بگذارید نشانه ای از آنچه در گذشته بوده است نمی یابید مگر چیزهای بسیار جزئی و کوچک. فرمانیه کنونی پر است از برج های بلند با ساختمان های بسیار زیاد و چند طبقه که البته قدیم ترها از این چیزها خبری نبود.

 

با ایران ماوا تماس بگیرید تا برای اجاره آپارتمان مبله ارزان در تهران شما را همراهی کنیم

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست