آشنایی با اماکن مذهبی تهران – حرم حضرت عبدالعظیم(قسمت اول) ادیت شده

6K
اجاره سوئیت مبله در تهران
ادیت شده
ایران ماوا مرکزی مطمئن برای اجاره سوئیت مبله در تهران با امکانات رفاهی کامل .
در کشوری زندگی می کنیم که دین رسمی آن اسلام است و می توان گفت که جزء اندک کشورهای مسلمانی می باشیم که تشیع دین رسمی آن است.
 همین موضوع نه تنها امروزه بلکه در گذشته های دور نیز باعث شده بوده تا محبین و نوادگان اهل بیت به ایران مهاجرت کنند و از دست ظلم و جور حاکمان آن دوره نجات یابند. علاقه ی ایرانیان به اهل بیت پیامبر چیزی همیشگی پس از ظهور اسلام بوده است. مهاجرت نوادگان اهل بیت به ایران باعث بوجود آمدن امامزاده های بسیاری در کشور شده است که چندی از آنها در تهران واقع شده اند. یکی از این امامزاده ها، امامزاده شاه عبدالعظیم حسنی می باشد که در شهر ری و در جنوب تهران واقع شده است. نسبت این امامزاده به امام حسن مجتبی، امام دوم شیعیان می رسد.
اینکه نسب وی از کجا معلوم است را به طور خلاصه بیان می کنیم: پس از مرگ وی زمانی که او را برای غسل دادن آماده می کردند در جیب یکی از لباس هایش نوشته ای یافتند که در آن نسبش با پنج واسطه به امام حسن بن علی می رسید. در این نامه نوشته شده بود: من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابیطالب هستم.
بنای اولیه ی این بارگاه مقدس در زمان سلاجقه ساخته شد. بعدها توسط فردی به نام محمد بن زید داعی بر روی آن تعمیرات اصلی صورت گرفت. بعد ها در دوران حکومت شیعه مذهب آل بویه بر این مکان بقعه ای ساخته شد.
 قبل از اینکه به نام امامزاده شاه عبدالعظیم معروف شود، همگان آنرا مسجد شهره می خواندند. درگاه این بقعه ی مقدس نیز به دست مجدالملک قمی ساخته شد.
درون حرم تماما آینه کاری است و به مانند بقیه ی آثار سلجوقی چهار طاق مورب در چهار طرف حرم بنا کرده اند. بالا تر از آن یک هشت ضلعی و بالای هشت ضلعی نیز یک شانزده ضلعی بنا شده است.
تغییرات اساسی این حرم، بیشتر در دوران شاه طهماسب صفوی صورت گرفته است.
در زمان قاجاریان به ویژه ناصرالدین شاه، به رسم و رسومات مذهبی اهمیت زیادی داده می شد. تا حدی که در دوران وی گنبد امامزاده شاه عبدالظیم زرین پوش شد. مهمترین صحن حرم نیز مربوط به دوران ناصرالدین شاه می باشد.
ایوان دیگری که حرم در قسمت جنوبی دارد نیز در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شد و در زمان قاجاریان آینه کاری و تزیین شد. صندوق مرقد مطهر نیز که دارای عمری نسبتا طولانی و مربوط به قرن هشتم می باشد در سال 1329 شمسی تعمیر شد و هم اکنون نیز بر روی مقبره مطهر قرار دارد. صندوق مربوط به سال 725 قمری می باشد و جنس آن تشکیل شده از عود، گردو و فوفل می باشد.
با اجاره سوئیت مبله در تهران از طریق ایران ماوا آسایش و آرامش را تجربه کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست