اولین دانشگاه ایران، جندی شاپور (قسمت دوم)

3K
اجاره آپارتمان مبله در تهران

جندي شاپور؛ اولين دانشگاه ایران- اجاره سوئیت در تهران

در قسمت قبل از این مقاله به معرفی جندی شاپور برای کسانی که علاقه به اجاره سوئیت در تهران دارند پرداختیم. اگر به دنبال اجاره سوئیت در تهران هم هستید به ایران ماوا مراجعه کنید.
تاریخ، موسس سلسله بزرگ ساسانیان را اردشیر بابکان بیان می کند که در نهایت، عمر این سلسله توسط اعرابی که به تازگی مسلمان شده بودند به پایان رسید و ایرانیان دوران جدید و متمایزی را تجربه کردند. همانطور که قبلا اشاره شد یکی از آثار حکومت ساسانیان فتح سرزمینها و کشورهای مختلف بود. در  این راستا ایران و روم بر سر مسأله ارمنستان با هم درگیر بودند. در واقع روم یکی از جدی ترین رقیبان ایران به شمار می رفت. در یک نبرد بین ایران و روم، امپراطور روم که والریانوس نام داشت به دست شاپور به اسارت درآمد و این مسأله اعتبار و اقتداری مضاعف به ساسانیان بخشید.
به طور کلی دین رسمی ایرانیان در زمان ساسانیان” زرتشت” بود اما در کنار آن آئین ها و مکاتب مختلفی مثل مزدک، بودا و یا ادیانی مثل مسیحیت اشاعه پیدا کرده بود.
شاید نام ذوالاکتاف را بارها شنیده باشید. این لقب متعلق به پادشاه مشهور ساسانی، شاپور دوم است. و به این دلیل لقب ذوالاکتاف را به او دادند که وی برای این که دیگران عبرت بگیرند، شانه های اسیران حکومت را سوراخ کرده و با گذراندن طنابی از شانه ها، از آنان کار بی مزد می کشید.
برای اجاره سوئیت در تهران تماس بگیرید
یکی از مهمترین کارهایی که در زمان شاپور دوم انجام شد تدوین و تالیف اوستا در بیست و یک کتاب یا به عبارتی بیست و یک نسگ  و رونق بخشیدن و ایجاد شهرهای مختلف بود.  شهر گندی شاپور یا جندی شاپور یکی از همان شهرهایی است که تأسیس آن در زمان ساسانیان اتفاق افتاد و محل وقوع آن در استان خوزستان است که در جنوب غربی ایران، نزدیک شوشتر قرار دارد.
بیشتر محققان معماری و شهرسازی دوران ساسانیان را ابتکاری نو دانسته و به عبارتی آنان را مبدع این اصول می دانند.
شهر جندی شاپور به عنوان اردوگاهی برای رومیانی بود که به دست شاپور به اسارت درآمده بودند. بعضی نیز محل اعدام مانی و همچنین محل درگذشت یعقوب لیث را در این شهر ذکر کرده اند.
مساله تجارت در دوران ساسانیان از رونق بالایی برخوردار بود و ایران به نوعی میانجی گر تجارت بین حکومتهای شرقی و غربی به شمار می رفت. تولید پارچه های قیمتی ابریشمی حریر در شهر جندی شاپور کمک فراوانی به اقتصاد شهر و کشور می کرد.
خطی که در بین ساسانیان رواج داشت به فرس یا میانه شهرت داشت. البته این خط بیشتر به اسم پهلوی ساسانی مشهور بوده و دلیل استفاده این اسم این است که این خط نزدیکی زیادی به خط مورد استفاده در زمان اشکانی داشته و نوشتن و خواندن آن خیلی دشوار بوده است. البته طبق نظر مورخان خطوط یونانی و اشکانی از خط های مورد استفاده ساسانیان در ابتدای تاسیس بوده اند.
فارسی میانه، که آن را منشأ فارسی کنونی می دانند زبان رایج ساسانیان بوده است.
نظم ارگان های اجتماعی در آن زمان به شکل قابل توجهی زیاد شد و علم و دانش مورد توجه بسیاری قرار گرفت به گونه ای که این توجه باعث تالیف و ترجمه آثار متعددی از زبانهای مختلف دنیا مثل زبان چینی و سانسکریت شد و برخی آثار یونانی نیز ترجمه شد.
یکی دیگر از پادشاهان و حاکمان ساسانی شخصی بود به نام انوشیروان که در بین برخی به خسرو اول نیز شهرت دارد. وزیر انوشیروان فردی به نام بزرگمهر بود که زیرکی و دانایی وی شهره خاص و عام بود.
شهرت انوشیروان فقط در بین ایرانیان فراگیر نبود و جماعت زیادی از اعراب و بیزانس وی را به عنوان حکیمی دانا و آگاه می شناختند.
دوران حکومت انوشیروان تحولی مثال زدنی در فرهنگ ایران باستان به وجود آمد. کشور پهناور ایران به چهار قسمت تقسیم شد. ثروت بسیاری از مردم به آنها برگردانده شد و شیوه گرفتن مالیات تغییر کرد و اصلاح شد. تسهیل شرایط ازدواج جوانان یکی دیگر از خدمات بارز این پادشاه ساسانی بود.
ادامه دارد… پایان قسمت دوم
اگر بدنبال اجاره سوئیت در تهران هستید برای آشنایی با واحدهای موجود و اجاره سوئیت در تهران به سایت ایران ماوا وارد شوید و با ما تماس بگیرید.
اولین دانشگاه ایران، جندی شاپور (قسمت اول) ،

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط
فهرست