اولین دانشگاه ایران، جندی شاپور (قسمت سوم)

4K
اجاره آپارتمان مبله در تهران

جندي شاپور؛ اولين دانشگاه ایران- اجاره آپارتمان مبله در تهران

تا به اینجا دو قسمت از مجموعه مقالات در رابطه با جندی شاپور و اطلاعاتی از آن زمان برای کسانی برای اجاره آپارتمان مبله در تهران به سایت ایران ماوا مراجعه کرده اند ارائه شد. برای اطلاع از نحوه اجاره آپارتمان مبله در تهران در خدمتتان هستیم.
… همانطور که قبلا در مورد دانشگاه جندی شاپور گفتیم، این مرکز که به عنوان مهد علم شناخته شده و یکی از مهمترین مکانهای علمی در جهان به شمار می رفت. پایه ریزی و بنیان گزاری این دانشگاه در زمان حکومت شاپور اول بود، اما کسی که آن راگسترش داد، تعمیر کرد و به مطرح شدن بیشتر آن کمک کرد، انوشیروان بود.
در آن زمان افراد بسیاری که در زمینه ی علوم مختلف مثل پزشکی فعال بودند در آن دانشگاه مشغول به کار بوده و به تدریس و تحقیق و حتی طبابت مشغول شدند.
یکی دیگر از کارهای مهمی که در این مرکز انجام می شد ترجمه متون مختلفی بود که به زبانهای هندی و یونانی نوشته شده بود. محققین علاوه بر ترجمه این متن ها به تدریس آنها نیز می پرداختند.
این دانشگاه را می توان به نوعی شناسنامه تعلیم و آموزش در ایران نامید.
انوشیروان، پادشاه ساسانی عده ای از یونانیان را که فیلسوفان مطرحی بوده و به دلیل اعتراض نسبت به تعطیلی و بسته شدن آکادمی مهم آتن به ایران پناهنده شده بودند را حمایت کرد و از آنان برای تدریس در دانشگاه جندی شاپور استفاده کرد.
وی علاوه بر این کار، جمعی را به کشور هند فرستاد و هدفش از این کار فراگرفتن علوم مختلف توسط آنها بود. یکی از این افراد برزویه بود که طبیبی حاذق بوده و در بازگشتش از هند به ایران دانشمندانی را با خود آورده و کتب مهمی را نیز به همراه خود آورد.
ترویج طب کاربردی یونانی در دانشگاه جندی شاپور، ترجمه فلسفه ارسطو که از کتب مهم بود و همچنین ترجمه فلسفه افلاطون از دیگر فعالیت های مهم مدرسه جندی شاپور بود.
زبان سریانی ، زبانی بود که در این مدرسه برای آموزش و یا سخن گفتن مورد استفاده قرار می گرفت. همانطور که می دانیم این زبان قرابت بسیاری به زبان عرب داشته و این موضوع موجب جابجایی بهتر علوم باستانی به دوره ی مهم اسلامی شد.
اگر به دنبال اجاره آپارتمان مبله در تهران هستید ایران ماوا در کنار شماست
بعد از اینکه انوشیروان دانشکده طب را تاسیس کرد نسبت به احداث دانشکده دیگری که در آن علم نجوم، فلسفه و ریاضیات تدریس می شد اقدام نمود. تفاوتی که تدریس این علوم با سایرین داشت در زبان تدریس بود که زبان یونانی بود.
در همین مدرسه بود که پیوستگی بین دو طب بزرگ اسلامی و یونانی شکل گرفت.
هنگامی که اسلام ظهور کرد، زمانی بود که جندی شاپور در بهترین دوران خود به سر می برد و آن زمان مهمترین مرکز در عرصه علم پزشکی به شمار می رفت. ملیتهای مختلف و نخبگان در این مرکز گرد هم آمده بودند. دانشمندان و محققان، گلچینی از علوم پزشکی سه کشور یونان، هند و ایران را ابداع کرده و زمینه ی محکمی برای استقبال از طب اسلامی به وجود آمده بود.
یکی دیگر از افتخارات ایرانیان ابداع شیوه درمان در بیمارستان است و اصول و چارچوب بیمارستان های دوره ی اسلامی برگرفته از الگویی است که از جندی شاپور گرفته شده است.
به عنوان مثال بیمارستان مشهور عضدالدوله که در شهر باستانی شیراز واقع شده یکی از همین نمونه هاست.
در مورد فراورده های داروئی اسلامی، این نکته قابل توجه است که دانشگاه جندی شاپور پرچمدار و مبدع تولید دارو نیز بوده است. گسترش علم شیمی که درآن زمان علم کیمیا نامیده می شد از خدماتی است که تا ابد بشر را به خود مدیون کرده است. شهرت این دانشگاه تا قرن های متمادی ادامه داشته است.
عبداله بن میمون اهوازی از افراد مشهوری است که در دانشگاه جندی شاپور به فراگیری علم نجوم پرداخت. دعبل خزایی شاعری که مذهب شیعه داشته و حارث بن کلده نیز از محصلان این دانشگاه بوده اند.

ادامه دارد….پایان قسمت سوم

ایران ماوا شما را برای اجاره آپارتمان مبله در تهران همراهی می کند.

اولین دانشگاه ایران، جندی شاپور (قسمت اول)،اولین دانشگاه ایران، جندی شاپور (قسمت دوم)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط
فهرست