بزرگترین یخچال های طبیعی تهران

6K
اجاره سوئیت در تهران

قدیم‌تر ها که در خانه ی مردم یخچالی وجود نداشت برای تامین اب خنک و یا خوراکی های خنک شیوه ی دیگری داشتند.

 آنها در زمستان در مکانهایی به نام یخچال که به شکل گودال بودند به جمع آوری یخ می پرداختند و در تابستان ها از آن استفاده می کردند. یخچال های شمیران مربوط به حدود 50 سال پیش می شوند.

یخچال های طبیعی شمیرانات تهران

 اگر به شمیران رفته باشید با منطقه های لوکس و بسیار زیبا مواجه می شوید البته خیلی جالب است که بدانید بسیاری از این محله ها مکان یخچال های امروزی بوده است. یخچال ها بیان کننده ی نوعی سبک خاص زندگی می باشد که مردم شمیرانات داشتند. اکنون به چند مورد از یخچال های شمیرانات اشاره می کنیم:

یخچال طبیعی شمیرانات تهران

قیطریه، یکی از مناطق شمیرانات است که یکی از این یخچال ها در آن قرار داشته است. این یخچال بزرگترین یخچال شمیرانات بوده است و موقعیت قرارگیری آن در پشت استادیوم ورزشی قیطریه امروزی بوده است.

 یکی از اهالی قدیمی شمیرانات به نام ناصر الیاسی می گوید که بیشتر زمین های قیطریه ی آن زمان به صورت کشاورزی بوده است و بین آنهایک گودال بسیار بزرگ هم بوده که یخچال قیطریه بوده است.

وی همچنین می گوید که یخچال قیطریه دارای دیوارهای بلند کاه گلی بوده است و دارای مساحت چند هزار متری بوده است. در این یخچال 25 عدد حوض یخ بوده است. نحوه ی جمع آوری آب در آنها بدین شکل بوده است که آب قنات قیطریه در این حوضچه ها جمع می شده است و زمستان ها نیز بسیار سرد بوده و برف زیادی هم می آمده است.

کاربرد یخچال های طبیعی تهران

استفاده ی دیگر از یخچال ها این بوده است که مواد غذایی که قابلیت فاسد شدن دارند را در آنها نگه می داشتند اما در تابستان ها از یخ آن بیشتر استفاده می کردند. بعضی از این یخچال ها متعلق به شخص خاصی بوده است که یخچال قیطریه نیز از این ویژگی مستثنی نبوده است. این یخچال به فردی به نام محمدی تعلق داشته و به همین دلیل به یخچال محمدیه شناخته شده و هنوز هم به این نام معروف است. هنوز هم این یخچال پابرجاست اما به جای یخ طبیعی در آن یخ مصنوعی تولید می شود.

یخچال طبیعی حاج ممدلی تهران

یکی دیگر از یخچال های این منطقه یخچال حاج محمد علی معروف به حاج ممدلی بود. محل قرار گیری این یخچال سربند بود. یکی از اهالی قدیمی محله به نام محسن محمدی فر می گوید که حاج ممدعلی مالک دو یخچال بود که مکان یکی از آنها روبروی قبرستان ظهیرالدوله بود و دیگری در جایی که تاکسی های امامزاده قاسم امروزه می ایستند قرار داشته است.

ساختار یخچال های طبیعی

ادر مورد شکل این یخچال ها توضیح می دهد که در داخل و کنار حوضچه های یخ سرداب هایی قرار داشته است که در زمستان ها یخ ها را با انبر جدا کرده و به داخل آن می انداختند تا در زمستان هم به همان شکل بماند.

برای رسیدن به سرداب ها که زیر زمین بودند باید حدود 50 پله را طی می کردند. بعضی اوقات یخ ها بسیار زیاد می شدند و به 4 یا 5 لایه می رسیدند. با آب ریختن روی حوضچه های یخ به جچم یخ ها اضافه می کردند زیرا به دلیل سرمای زیاد در آن پایین آب اضافه شده هم یخ می زد

به دلیل کم عرض بودن و زیاد بودن پله های سرداب، بسیاری برای پایین رفتن از آنها از الاغ استفاده می کردند.

یخچال طبیعی محمودیه تهران

در بالاتر اشاره شد که در محله هایی از شمیرانات که جزو لوکس ترین مناطق تهران هستند یخچال ها قرار داشته اند. با دیدن شکل امروزی این محله ها ابدا فکر نمی کنید که چنین یخچال هایی در محله های به این لوکسی زمانی وجود داشته اند. یکی از این محله ها محمودیه است. محله ای که امروزه بسیار لوکس می باشد و پر است از مغازه های تجاری، فروشگاه ها، برج های مسکونی و ساختمان های سر به فلک کشیده.

 یخچال محمودیه متعلق به یکی از مالکان اصلی محله به نام کشتکار بوده است. یخچال آقای کشتکار هم مثثل یخچال های نامبرده پر از حوضچه بوده است. در مورد استفاده های یخ از جهانگیر رشیدی، یکی از قدیمی های محله پرسیده شده است و وی گفته است که در آن زمان مردم برای خنک نگه داشتن مواد غذایی خود به صورت کم از یخ ها استفاده می کردند و مغازه های بستنی فروشی، ماهی فروشی، قصابی ها،غذا خوری ها، رستوران ها و… به صورت خیلی زیاد از یخ ها استفاده می کردند.

لازم به ذکر است که یخ ها قیمت ارزانی داشتند و هر کیلوگرم از آنها دو ریال بود.

سرنوشت یخچال های طبیعی در تهران

با آمدن یخ ساز های مصنوعی و یخچال های صندوقی، به مرور زمان تمام یخچال های شمیرانات به فراموشی سپرده شدند. دیگر نه از آن یخچال ها خبری است و نه اهمیتی که مردم به آنها می دادند.

با گذشت زمان این یخچال ها جای خود را به ساختمان های بلند و سر به فلک کشیده دادند و دیگر خبری از آنها نبود. تا اینکه شمیران قدیم به شمیران جدید تبدیل شد. جالب است بدانید که حتی بسیاری از اهالی محله اطلاعی از وجود این یخچال ها در گذشته در محل زندگیشان ندارند.

به هر حال شمیران نیز مانند تمام محله ها با گذر زمان تغییرات بسیاری پیدا کرد و بسیاری از آداب و رسوم قدیم خود را از دست داد.

برای اجاره خانه مبله با ما روی لینک https://iranmavaa.ir کلیک کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست