آشنایی با محله های تهران – باب همایون

5K
اجاره سوئیت در تهران
برای اجاره سوئیت در تهران با ما در تماس باشید.
از جمله خیابان های قدیمی تهران که زمان ساخت آن به دوره ی قاجار برمی گردد می توان به خیابان باب همایون اشاره کرد.
ظاهر این خیابان در طول سال هایی که از تاسیس آن می گذرد چند بار دچار تغییراتی شده است.
 ابتدا به دستور ناصرالدین شاه سنگفرش شد. این امر به دست محمدرضا خان علاءالدوله انجام گرفت.
همراه با سنگفرش ساختن این خیابان تعدادی مغازه در اطراف ساختمان ساخته شد و تعدادی درخت نیز در دو طرف خیابان کاشته شد.
این خیابان علاوه بر چند خیابان دیگر مثل لاله زار و امام خمینی یا همان توپخانه ی قدیم اولین خیابان های تهران بودند که آسفالت شدند، دلیل آسفالت کردن باب همایون ورود ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان به تهران بود.
 بین این سه خیابان، توپخانه از بقیه زودتر آسفالت شد که دلیل آن نیز ورود پادشاه اول کشور عراق به نام ملک فیصل به تهران بود.
آسفالت شدن این خیابان سه روز به طول انجامید و قرار بود بعد از اینکه ملک فیصل از تهران برود چند نقطه ی دیگر نیز آسفالت شود. اما به دلیل اینکه اسب ها بر روی آسفالت سر می خوردند و عوامل دیگر این کار صورت نپذیرفت و سنگفرش جایگزین آسفالت شد.
لازم به ذکر است که آسفالت خیابان توپخانه از انتهای خیابان باب همایون تا اطراف میدان توپخانه کشیده شده بود. اولین موسسه بانکی کشور به نام پهلوی نیز در خیابان باب همایون تاسیس شد.
از زمانی که این خیابان یعمی باب همایون ساخته شد چند بار دچارتغییر اسم شده است. مدتی به آن خیابان الماسیه یا سردر الماسیه  می گفتند، بعضی ها به آن خیابان دالان و بعضی دیگر نیز به آن الان بهشت می گفتند.
موقعیت این خیابان در منطقه ی 12 شهرداری تهران است. و اگر میخواهید به آنجا بروید بهترین گزینه استفاده از مترو است. باب همایون از میدان امام خمینی یا همان توپخانه ی قدیم آغاز می شود و تا خیابان صور اسرافیل امتداد دارد. عبور  مرور وسایل نقلیه به آن ممنوع است زیرا کل محدوده ی خیابان در طرح ترافیک  شهرداری قرار دارد.
باب همابون امروزه بورس کت و شلوار مردانه است و در مغازه های آن می توان انواع کت و شلوار و کت تک در مارک ها و مدل های مختلف را پیدا کرد.
برنامه های شهرداری حاکی از آن است که تصمیم دارد باب همایون را از حالت خیابان خارج و به پیاده رو تبدیل کند.
باب همایون از لحاظ مذهبی نیز دارای اهمیت می باشد زیرا در آن دو تن از امامزاده های شیعیان مدفون هستند. این دوو امامزاده عبارت انداز: امامزاده روح الله که از نوادگان امام حسن مجتبی می باشند که در ابتدای خیابان باب همایون واقع است و دیگری امامزاده روح الله که در حصر می باشد و امکان زیارت از آن وجود ندارد.
 امامزاده روح الله نیز همچین حالتی داشت که بعدها از حصر در آمد ولی امامزاده نورالله هنوز هم در حصر است.
اگر به دنبال اجاره سوئیت در تهران هستید با ما تماس بگیرید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست